Děti online - přednáška pro rodiče a workshopy pro děti
Děti na FB sice nejsou (jak jsme se dozvěděli), ale my rodiče ano, a tak dává smysl si nasdílet dojmy z únorové rodičovské kavárny na téma Děti v online světě a digitální technologie v rukách našich žáků a potomků aneb jak na digitální wellbeing.
Užili jsme si každou minutu z dvou hodin plných zajímavých informací, dat z výzkumů a rad od odborníků z Replug me Michal Samuelčík a Klára Zahumenská nás provedli tématy jako: proč je digi svět tak lákavý, jak fungují sociální sítě a co je levný dopamin, jak poznat závislost a jak jí předcházet, co jsou možná rizika online světa a hlavně, jaká je role rodičů v interakci s tímto nelehkým světem.
Nejde sdílet vše, co jsme se dozvěděli, ale nabízíme aspoň 6 myšlenek, které nás zaujaly:
- vymyslete pravidla pro užívání technologií společně s dětmi (a to i pro sebe)
- nastavte hranice a dodržujte je. V případě porušení netrestejte, ale pracujte s důsledky - pro děti i pro sebe
- nezapomínejte chválit - e to lepší než neustále poukazovat na chyby a selhání
- buďte někdy online společně s dětmi – hrajte hry, sledujte společně oblíbené influencery a bavte se o tom, co zažíváte
- dávejte si společný digi detox (třeba 24 hodin jednou za dva týdny)
- a hlavně vykažte obrazovky z míst, kde nemají co dělat (u večeře, před spaním apod.)
Je důležité si tato témata projít nejen s rodiči, ale i s dětmi, proto jsme se s lektory domluvili a ti necelý měsíc po setkání s rodiči přijeli znovu do Prahy a užili si 3 workshopy s našimi dětmi.
Vzali jsme to z gruntu, takže už třeťáci a čtvrťáci měli společný workshop pro nejmladší. Mezi hlavní témata patřilo bezpečí na internetu i sociálních sítích, výhody i nevýhody založení účtů na sociálních sítích i ochrana sebe sama ve virtuálním prostoru.
Trochu jiný workshop si užili páťáci se šesťáky, kteří se kromě bezpečnosti na sítích bavili také o působení reklamy, klamavé reklamě, anebo třeba komunikaci s neznámými lidmi na sítích. Sedmáci si v trochu upraveném podání vyslechli mnohé z informací, které měli příležitost slyšet i jejich rodiče. Diskutovali o tom, jak se pozná a projevuje závislost, v čem spočívá komercionalizace virtuálního prostoru, ale i jak si uchránit své bezpečí anebo jak sociální sítě působí na naše prožívání.
Všechny diskuse vedly k přemýšlení o kladech i záporech sociálních sítích i virtuálního světa obecně.
Workshopy zároveň nabídly nástroje, jak se ochránit a zachovat si duševní zdraví, aniž by se člověk musel vyhýbat něčemu, co je dnes už běžnou součástí našich životů. Víme, že nemá smysl zakazovat. Naopak potřebujeme být informovaní - jen tak máme možnost volby.